TOP 10: Faktov, ktoré ste o Japonsku vôbec netušili
Japonsko je krajinou neobmedzených možností, v ktorej svet inovácií a nápadov nikdy nespí. Čo vás o tejto krajine určite prekvapí a čo ste vôbec netušili? Existujte toho naozaj veľa, tak sa s nami nezabudnite podeliť v komentári o to, čo vás prekvapilo najviac.
1. Japonské vlaky sú najpresnejšie
O tom, že v Japonsku majú extrémne rýchle vlaky sme vás už informovali. Vedeli však, že takmer nemeškajú? Ročné priemerné meškanie vlakov v Japonsku je totiž len 18 sekúnd!
2. Aktívne sopky a zemetrasenia
Možno to niekoho prekvapí, ale v Japonsku sa nachádza až 110 aktívnych sopiek. Vedci pozorujú 47 z nich, pretože v budúcnosti hrozí ich výbuch alebo už vybuchli. Prekvapivý je aj počet zemetrasení. Japonsko sa nachádza v blízkosti 4 tektonických platní – severoamerickej, euroázijskej, filipínskej a tichomorskej. Ide o seizmicky najaktívnejšie miesta na svete, kvôli ktorým dochádza k približne 1 500 zemetraseniam za rok. Niektoré sú malé a nie sú ani cítiť, ale objavujú sa aj veľké ničivé zemetrasenia, ktorých škody bývajú obrovské.
3. Hranaté vodné melóny
Obrázky hranatých vodných melónov sa stali virálnymi. Veľa ľudí však nevie, že tento vynález pochádza z Japonska. Farmári melóny pestujú v tomto tvare kvôli jednoduchšiemu stolovaniu a skladovaniu. Ich cena je často extrémne vysoká oproti klasickým melónom a tak sú často darované ako darček.
4. Špeciálne záchodové papuče
Jednou z najzvláštnejších vecí, na aké v Japonsku natrafíte sú rozhodne japonské toalety. Nielen ich výzor a funkcie, ale aj pravidlá používania vás prekvapia. Ak sa napríklad rozhodnete použiť toaletu u niekoho doma, musíte si pri jej návšteve obuť špeciálne papuče. Ak teda počas návštevy máte obuté jedny, pri návšteve toalety si ich pred dverami vyzujete a obujete si druhé, určené pre kúpeľňu. Japonci veria, že sa tak predchádza kontaminácii zvyšku domu.
5. Japonci majú automaty na všetko
Ďalšou zaujímavou vecou, ktorá vás v Japonsku prekvapí je počet automatov na uliciach, letiskách, verejných priestranstvách a ďalších miestach, v ktorých si môžete kúpiť doslova čokoľvek. Kým u nás si v automatoch kúpite zvyčajne len drobné občerstvenie, v Japonsku sú automaty využívané vo veľkom. Kúpiť si v nich môžete elektroniku, čerstvé ovocie, plyšové hračky, spomienkové predmety, hotové teplé jedlo alebo dokonca čerstvé vajcia.
6. V Tokiu platí zákaz fajčenia
Tak ako veľa krajín, aj Japonsko má problémy s množstvom fajčiarov. V apríli 2020 bol zavedený zákon v japonskom Tokiu, ktorý zakázal fajčenie. Ten platí takmer v celom meste, najmä v reštauráciách, baroch, plážach, vo verejnej doprave alebo v spoločnosti detí. Samozrejme, fajčiari nie sú úplne obmedzení a vytvorené sú špeciálne miesta, ktoré sú anglicky označené, a ľudia na nich môžu fajčiť. Ak ste fajčiarom a plánujete navštíviť Tokio, určite si dajte pozor na označenia, ktoré fajčenie výrazne zakazujú.
7. Čierne mačky sú symbolom šťastia
Kým u nás je čierna mačka často považovaná za nešťastné znamenie najmä ak prebehne cez cestu, v Japonsku je považovaná za znak šťastia. Často sa predávajú figúrky čiernych mačiek známe ako Maneki-Neko, ktoré majú ľuďom prinášať šťastie.
8. Japonci sa dožívajú vysokého veku
Obyvatelia Japonska sa v priemere dožívajú najviac rokov. Až 28% japonskej populácie má viac ako 65 rokov, čo je zároveň najväčší podiel na svete. V Japonsku žije tiež viac ako 70 000 ľudí, ktorí majú viac ako 100 rokov. Kľúčom k ich vysokému veku je pravdepodobne zdravšia strava v porovnaní so západnými krajinami. Japonci jedia viacej rýb, menej červeného mäsa, viac zeleniny a hlavne menšie porcie.
9. Domácich zvierat je v Japonsku viac ako detí
Približne v roku 2003 začali byť domáce zvieratá v Japonsku veľkým hitom. Boli dokonca obľúbenejšie ako deti o čom vypovedá aj fakt, že v roku 2009 bolo v Japonsku o 6 miliónov viac mačiek a psov ako detí. Bohužiaľ, veľa ľudí nebolo na domácich miláčikov pripravených a často končili v útulkoch. V roku 2010 bolo vo verejných centrách starostlivosti usmrtených 500 000 psov, ktorí nemali majiteľov. Aktuálne je veľkým hitom v Japonsku ako domáce zviera vydra. Ak si o tomto trende chcete prečítať viac, kliknite sem.
10. Vianočná večera v KFC
Japonci milujú KFC a viac ako 3,6 milióna ľudí trávi svoju vianočnú večeru práve v jednej z prevádzok tohto fast foodu. Za obľúbenosť KFC môže pravdepodobne marketingová kampaň Takeshiho Okawara, ktorá propagovala oslavu vianoc s kýblikom kuracích krídel. Vianoce sa vtedy v Japonsku moc neoslavovali, ale vďaka tejto kampani ich obľúbenosť stúpla.