Japonsko je úžasným dôkazom toho ako môžu veci skvele fungovať. Reč je o vysokorýchlostných tratiach Šinkansen, na ktorých premávajú vlaky neuveriteľnou rýchlosťou. Dlhá cesta tak môže ubehnúť za veľmi krátky čas. Kedy sa začalo s výstavbou tratí a čomu vďačia za svoju popularitu?
Vysokorýchlostné trate Šinkansen
Názov Šinkansen znamená v doslovnom preklade chrbticovú trať. Často je tiež označovaný ako Bullet train, teda guľový vlak. Oficiálne sa pojem Šinkansen vzťahuje výlučne na označenie vysokorýchlostných tratí, zatiaľ čo vlaky sú nazývané ako superexpresy. V praxi sa však pojem Šinkansen začal využívať pre oboje.
Vysokorýchlostné trate Šinkansen sa začali budovať najskôr na území Japonska. Prvá trať bola postavená v roku 1964 v čase konania olympijských hier v Tokiu. V súčasnosti sa Šinkansen skladá z ôsmich tratí, ktoré spájajú väčšinu významných japonských veľkomiest ostrovov Honšú, Hokkaido a Kjúšu spolu s Tokiom. Dĺžka týchto tratí je 2 764 km. Maximálna rýchlosť vlakov je 240 až 320 km/h v závislosti od konkrétneho typu vlaku a danej linky. Vlaky Šinkansen sú v prevádzke viac ako 50 rokov a prepravili 10 miliárd cestujúcich.
Vlakové súpravy a sedadlá
Vysokorýchlostné vlaky sa vyrábajú v 14 rôznych typoch súprav. Ďalšie štyri súpravy slúžia na sledovanie stavu koľají a na ďalších iných typoch boli vykonávané vývojové testy. Všetky súpravy majú niekoľko spoločných parametrov, pričom základnou je dĺžka vozňa 25 metrov. Časté sú najmä šesť, sedem alebo osem vozňové formácie. Na niektorých tratiach jazdia dve osem vozňové jednotky spojené spolu a ich dĺžka dosahuje približne 400 metrov. Hmotnosť prázdnych vozňov sa pohybuje okolo 40 až 55 ton.
Vlaky Šinkansen majú viacero druhov sedadiel. Základným typom je tzv. bezvýhradné sedadlo, ktoré slúži komukoľvek bez rozdielu. Cestujúci však majú možnosť sedadlo si zarezervovať a predísť tak obave, že nenájdu žiadne voľné miesto na sedenie. Špeciálnymi sú zelené sedadlá, ktoré pripomínajú biznis triedu. Využívajú ich najmä podnikatelia alebo ľudia, ktorí nemajú problém si za komfort priplatiť. Súčasťou sedadla je aj prikrývka zadarmo. Poslednými najdrahšími sedadlami, ktoré pripomínajú prvú triedu leteckých spoločností sú GranClass. Cestujúcim sú k dispozícii len na vybraných linkách.
Čomu Šinkansen vďačí za svoju popularitu?
Vlaky Šinkansen nie sú známe len pre svoju rýchlosť. Existuje veľa ďalších parametrov, ktoré zaujali ľudí po celom svete. Tými najzaujímavejšími sú jeho bezpečnostné záznamy a presnosť. Priemerné oneskorenie je len 54 sekúnd a toto číslo dokonca zahŕňa aj oneskorenia v prípade prírodných katastrof. Dokonalý harmonogram príchodov a odchodov vlakov, ktorý sa striktne dodržiava pomáha k celkovému uspokojeniu zákazníkov. Dokonca neexistujú ani záznamy o úmrtí cestujúcich v dôsledku nehôd vlakov. Krásny a moderný dizajn je len čerešničkou na torte.
Budúcnosť vlakov Šinkansen
V súčasnosti sa v Japonsku stavia niekoľko nových trás Šinkansen. V roku 2030 by malo byť dokončené predĺženie trati Hokkaido Šinkansen, v roku 2037 Chuo Šinkansen a v roku 2046 Hokuriku Šinkansen. Budúci rok na jeseň by malo byť dokončené predĺženie trati západného Kyushu Šinkansen.
Vlaky Šinkansen zaujali aj zahraničné spoločnosti, ktoré sa rozhodli pre ich nákup. Už v roku 2007 začala spoločnosť v Taiwane prevádzkovať 30 vlakových súprav 700T. Nákup tiež uskutočnila Čína a Veľká Británia, pričom o ďalšom nákupe rozmýšľajú aj iné zahraničné spoločnosti.